Polkupyörät

Polkupyörä on ajoneuvo, jonka rakenne perustuu yleensä kahteen peräkkäiseen pyörään, jotka yhdistää runko. Polkupyörää liikutetaan polkemalla polkimia jaloilla. Polkimista voima siirtyy ketjun välityksellä takapyörään. Voimansiirrossa on käytetty myös nivelakselia ja polkimet voidaan asentaa suoraan pyörän akselille. Kuljettaja joko istuu polkupyörän satulalla, istuimella tai seisoo polkimilla. Polkupyörää ohjataan kääntämällä ohjaustankoa sekä kallistamalla koko pyörää. On olemassa myös yksi- ja kolmipyöräisiä, sekä käsikammista liikevoimansa saavia polkupyöriä.

Polkupyörän hyötysuhde on hyvä koska kaikki käytettävä voima ohjataan renkaan pyörittämiseen ja liikekitka on pieni. Pyöräily kuluttaa matkaan nähden huomattavasti vähemmän energiaa kuin esimerkiksi juokseminen tai kävely. Kilometrin matkalla vauhdilla 16 km/h pyöräilevä kuluttaa 0,9 kilojoulea energiaa jokaista kehon kilogrammaa kohti, kun vastaavasti juoksija kuluttaa 4,0 kilojoulea.

Vuonna 1995 polkupyöriä tuotettiin 107 miljoonaa kappaletta. Samana vuonna autoja valmistettiin noin 37 miljoonaa kappaletta. Vuonna 2001 tehdyn arvion mukaan maailmassa on 1,4 miljardia pyörää ja 340 miljoonaa autoa.


Polkupyörät ja koirat – miten liikkua turvallisesti ja toisensa huomioiden?

Miten kulkea turvallisesti koiran kanssa pyörätien vieressä? Entä miten pyöräilijän kannattaa ottaa koirakot huomioon? Agria Eläinvakuutus muistuttaa sekä koiranomistajia että pyöräilijöitä huomioimaan ...

Pyöräkeskus avasi ovensa

Pyöräkeskus palvelee kesällä 2020 lyhennetyin aukioloajoin. Pyöräkeskus jatkaa toimintaansa suositulla paikalla pyöräliikenteen solmukohdassa Kansalaistorilla. Kesäkuun ensimmäisenä päivänä rajoitusten ...

Tuore gradu selvitti, ketkä käyttävät kaupunkipyöriä

Keltaisten kaupunkipyörien käyttö on Helsingin seudulla keskimääräistä suositumpaa nuorten, korkeammin koulutettujen ja paremmin ansaitsevien keskuudessa. Muun muassa tämä käy ilmi tuoreesta pro gradu ...

Tulihan pyörä lukittua kunnolla? Polkupyörävarkaudet ovat lisääntyvä vitsaus etenkin Pirkanmaalla ja Päijät-Hämeessä

Talvi oli leuto ja monin paikoin lumeton, joten kaikkein innokkaimmat pyöräilijät ovat olleet liikenteessä jopa läpi talven. Samaan aikaan Ifille ilmoitetut pyörien varkaudet ovat lisääntyneet erityisesti ...

Pyöräliikenteen kehittämisohjelma esittää keinoja pyöräteiden nopeampaan toteutumiseen

Helsingin uusi pyöräliikenteen kehittämisohjelma keskittyy toimenpiteisiin, joilla saadaan vauhditettua pyöräliikenteen väylien rakentumista. Toimenpiteitä ovat muun muassa hankkeiden organisoinnin ...

Keksi pyörä uudelleen! – HKL hakee uusia ideoita pyöräliikenteen kehittämiseksi

HKL etsii innovatiivisia ideoita ja uusia kokeiluja pyöräliikenteen kehittämiseksi sekä pyöräilyn edistämiseksi Helsingin seudulla. Haku on tarkoitettu yrityksille ja yhteisöille (Y-tunnus pakollinen), ja ...

Kaupunkipyörähanke on osa Lahden kunnianhimoisia ilmastotavoitteita

osa kaupungin kestävän ja vähähiilisen liikkumisen tavoitteita. Euroopan tulevassa ympäristöpääkaupungissa ollaankin jo pitkällä konkreettisissa ilmastoteoissa. Lahdessa alettiin pohtia ...

Polkupyörien nastarengastuotanto käynnistettiin uudelleen Suomessa – Lieksassa maailman tasolla harvinaista erikoisosaamista

Lieksassa sijaitsee yksi harvoista polkupyörien nastarengastehtaista maailmassa. LieksaTyres Oy jatkaa Suomen Rengastehtaan kesällä päättynyttä toimintaa samoissa tuotantotiloissa ja saman henkilökunnan ...

Helsingistä maailman johtava pyöräilykaupunki?

Kaupunkipyörien lainaukset asemittain vuonna 2017: suosituimmissa pisteissä lainauksia oli yli 33 000 tänä vuonna Sweco oli mukana Helsingin kaupunkipyöräjärjestelmän suunnittelussa, ja ensimmäisiä ...