Sähköpyörät

Sähköpyörä on sähkömoottorilla varustettu polkupyörä tai potkulauta tai niitä muistuttava ajoneuvo. Sähköpyöriä ovat myös moottorilla varustetut nojapyörät ja tandemit. Näistä käytetään myös lyhennettä LEV (engl. Light Electric Vehicle) eli kevyt sähkökäyttöinen ajoneuvo.

Sähköpyörän moottori sijaitsee tavallisesti joko etu- tai takanavassa tai se on kytketty keskiöön. Erilaisilla laitteilla säädellään pyörän toimintaa. Yhdellä akun latauskerralla voi muun muassa rengaspaineesta, ajajan ja lastin painosta, matkareitistä, ajotavasta, ilman lämpötilasta tai akkutyypistä riippuen ajaa noin 20-180 kilometriä.

Alalla on paljon tuotekehitystä, mikä johtuu osittain markkinan kasvusta öljyn hinnan noustua. Varsinkin akkuteknologiaa tutkitaan ja kehitetään voimakkaasti.


Lappeenrantaan tänään 600 Tierin sähköpotkulautaa ja myöhemmin 200 sähköavusteista pyörää

Lappeenrantaan tänään 600 Tierin sähköpotkulautaa ja myöhemmin 200 sähköavusteista pyörää

Tierin vuokrattavat sähköpotkulaudat ilmestyvät Lappeenrannan katukuvaan tänään. Sähköavusteiset pyörät saapuvat touko-kesäkuun aikana. Ajoneuvojen määrää lisätään tarvittaessa kesän aikana kysynnän mukaan. Molempien vuokraus toimii samalla applikaatiolla ja toimintaperiaatteella. Euroopan suurin sähköpotkulautailuun ja muuhun jaettuun pienliikenteeseen erikoistunut yhtiö Tier tuo Lappeenrantaan tänään yhteensä 600 sähköpotkulautaa ja myöhemmin tänä kesänä ensimmäistä kertaa myös 200 sähköavusteista pyörää. Lautojen ja pyörien määrää nostetaan tarvittaessa käyttöasteiden mukaan. Molempia välineitä vuokrataan Tierin mobiilisovelluksella, ja niiden toimintaperiaate on sama. Laudoissa ja pyörissä on avausmaksu, jonka jälkeen hinnoittelu on minuuttipohjainen. Tier tarjoaa molempien vuokraukseen myös erilaisia paketteja. – Lappeenranta on yksi uusista toimintakaupungeistamme ja yksi harvoista, johon tuomme tämän kesän uutuutena myös vuokrattavia sähköavusteisia pyöriä. Ne ovat osoittautuneet maailmalla erittäin suosituiksi liikkumisvälineiksi, ja uskomme myös lappeenrantalaisten löytävän helppokäyttöisten pyörien hyödyt jo tutumpien potkulautojen ohella. Yhteensä Tierin välineitä on pian vuokrattavana jo 16 Suomen kaupungissa, yhtiön Lappeenrannan aluepäällikkö Sonja Hakala kertoo.  Lähteet: Tier Mobility / epressi ...

Pohjoisbaanasta sujuva pyöräliikenteen pääyhteys Käpylästä Vantaalle asti

Helsingin kaupunki laatii parhaillaan yleissuunnitelmaa pyöräliikenteen pääreitille junaradan varteen Käpylän ja Vantaan rajan välille, yhteensä noin 9 kilometrin matkalle. Tätä tulevaa pyöräilyn pääreittiä kutsutaan Pohjoisbaanaksi. Yleissuunnitelmassa määritetään Pohjoisbaanan linjaus, suunnitteluratkaisut ja arvioidaan toteutuskustannukset. Tavoitteena on sujuva ja laadukas pyöräliikenteen pääyhteys. Kaupunkilaisilta toivotaan mielipiteitä karttakyselyyn mm. eri reittivaihtoehdoista 19.12.2021 asti. Helsingin suunnitelmissa on rakentaa koko kaupungin kattava laadukkaiden pyöräteiden, baanojen verkko. Baanat yhdistävät suurimmat asuinalueet keskustaan ja muihin työpaikkakeskittymiin. Ne mahdollistavat nopean, suoran ja tasavauhtisen pyöräliikenteen. Pohjoisbaana on osa tätä baanojen verkkoa. Pohjoisbaana kulkee junaradan itäpuolella Käpylän ja Vantaan rajan välillä yhdistäen Oulunkylän, Pukinmäen, Malmin, Tapanilan ja Puistolan. Osuutta Käpylästä keskustaan suunnitellaan erikseen. Parhaillaan laadittavassa yleissuunnitelmassa muodostetaan lähtökohdat tarkemmalle suunnittelulle: määritetään Pohjoisbaanan linjaus ja suunnitteluratkaisut sekä arvioidaan toteutuskustannukset ja vaikutukset. Linjaus myötäilee junarataa, reittivaihtoehtoja on useampia Yleissuunnitelmassa tarkastellaan eri reittivaihtoehtoja ja arvioidaan niiden vaikutuksia eri näkökulmista. Vaihtoehtoisia linjauksia on useampia esimerkiksi Vantaanjoen ja Pukinmäen välisellä osuudella sekä Tapanilan kohdalla. Tarkastelujen perusteella valitaan Pohjoisbaanan lopullinen reittilinjaus. Pohjoisbaanan eri osuuksilla tarkastellaan myös erilaisia suunnitteluratkaisuja kuten kaksisuuntaista pyörätietä, yksisuuntaisia pyöräteitä kadun molemmin puolin sekä pyöräkatua. Lisäksi osuudella tutkitaan uusien siltojen tarvetta muun muassa Vantaanjoen ja Kehä I:n kohdalla. Lähde: STT Info ...

Polestar julkistaa erikoisversion sähkömoottoripyörästä yhteistyössä CAKEn kanssa

Polestar ja CAKE ovat julkistaneet ensimmäisen yhteistyöhankkeensa. Kyseessä on uuden kompaktin CAKE Makka -sähkömoottoripyörän erikoisversio Makka – Polestar edition by CAKE, joka esitellään vuoden 2021 IAA-näyttelyssä Münchenissä. Makka – Polestar edition by CAKE perustuu CAKEn uusimmalle alustalle, ja sen yksilöllinen muotoilu sekä erityiset ominaisuudet ja päivitykset korostavat merkkien yhteistä halua kiihdyttää kehitystä kohti kestävää liikkumista. Kevyen sähkömoottoripyörän käyttö on entistä monipuolisempaa yhdessä Polestar 2:n kanssa. Taakse asennettu vetotankokiinnitys mahdollistaa pyörän kuljettamisen ja lataamisen suoraan autossa matkan aikana. Kun auto pysäköidään, pyörällä voi jatkaa matkaa viimeiselle etapille, kaupungin keskustaan tai vaikka maastoon. “Makka – Polestar edition by CAKE on seuraava askel merkkiemme välisessä yhteistyössä, ja se antaa meille mahdollisuuden vastata laajempiin liikkumista koskeviin haasteisiin. Kevyt pyörä yhdistetään Polestar 2:een kaapelilla, minkä ansiosta sitä voi ladata autosta. Pyörä on automatkan jälkeen heti valmis käyttöön kaupunkien keskustoissa tai maaseudulla. Yhdessä CAKEn kaltaistan brändien kanssa kiihdytämme kehitystä kohti kestävämpää tulevaisuutta”, sanoo Polestarin pääjohtaja Thomas Ingenlath. Makka – Polestar edition by CAKE on uuden moottoripyörän erikoisversio, jossa on useita erityisiä tyylikeinoja ja muutoksia, kuten kapea LED-ajovalo, Öhlinsin takavaimennin, mustat yksityiskohdat sekä Polestar Snow -mattasävyinen runko ja akkusuoja. CAKEn täysin sähköinen voimansiirto ja Polestarin minimalistiset muotoiluratkaisut tuovat merkkien ajoneuvot lähemmäksi toisiaan. “Meidän tavoitteemme Polestarin kanssa on, että ihmisten ei tarvitsisi ...

BMW esittelee Definition CE 4 -konseptisähköskootterin

BMW:n uusi Definition CE 4 -konseptisähköskootteri yhdistää analogista ja digitaalista maailmaa arkimatkoilla kaupungissa. BMW Definition CE 4-skootteri tuo yhteen sähköisen voimalinjan, uraauurtavan muotoilun ja innovatiiviset yhteydet kokonaisuudeksi, joka näyttää suuntaa koko skootterisegmentille. Uusi rohkeasti muotoiltu konseptimalli on hyvin lähellä sarjatuotantoversiota. Uutuusmalli jatkaa vuonna 2013 julkistetun BMW C evolution -sähköskootterin jalanjäljissä ja kertoo sähköisen liikkuvuuden mahdollisuuksista kaupunkiympäristössä. BMW julkisti vuonna 2017 Concept Link -vision kertoakseen näkemyksestään tulevaisuuden kaupunkiskootterista. Definition CE 4 -konseptimalli tuo visiomallin muotoilun tuotantovalmiuteen lähes muuttumattomana. Mallin muotoilu eroaa voimakkaasti perinteisistä skoottereista. Litteä pohjaan sijoitettu akku on avannut mahdollisuuden tuoda skootteriin uutta säilytystilaa ja siirtänyt myös painopistettä alemmas. Näin ajettavuus on perinteisiä malleja dynaamisempi ja hauskempi. Kaupunkiskoottereissa tärkeimmiksi ominaisuuksia ovat muunneltava ergonomia ja käytettävyys. Mallin uuden ”kelluvan” penkin ansiosta sen kyytiin on helppo nousta takaa. Ergonomia sopii eripituisille ajajille heidän jalkojensa mitasta riippumatta. BMW julkistaa myös skootterin käyttäjälle sopivan ajoasun. Ajaja voi ladata ajon aikana matkapuhelintaan langattomasti skootterin akusta ajoasun takin taskussa. Lähde: MyNewsDesk ...

“Sähköpyörät loppuvat ensi vuonna”- Asiantuntija ennustaa pyörämarkkinoiden mullistuvan Suomessa

Jos hallituksen suunnitelmat työsuhdepyörien veroedusta toteutuvat, ensi vuonna tehdään tuhansia polkupyörien leasing-sopimuksia, Svean yhteyspäällikkö Petri Mantovani uskoo. Hallituksen suunnitelma työsuhdepyörien verovapaudesta nostaa toteutuessaan pyöräleasingin suosion toisiin sfääreihin, Svean yhteyspäällikkö Petri Mantovani sanoo. Tällä hetkellä pyörien leasing-sopimuksia on Suomessa vasta satoja. Mantovani arvioi, että ensi vuonna sopimusten määrä nousee tuhansiin, vuonna 2022 jopa viisinumeroiseksi. “Suurin kysyntä kohdistuu sähköavusteisiin pyöriin, joiden suosituimmat mallit todennäköisesti loppuvat kaupoista.” Ensimmäisessä aallossa työsuhdepyöräedun ottanevat käyttöön pienyrittäjät ja koronasta hyvin selvinneet kasvuyritykset. Vuonna 2022 leasing laajenee suurten yritysten käyttöön, hän näkee. Suunnitelmien mukaan työntekijä voi hyödyntää tulevan 1.200 euron vuosittaisen veroedun. Työnantajasta riippuen etu voidaan vähentää bruttopalkasta tai laskea nykyisen palkan päälle ns. palkankorotuksena. Yhä useampi pyöräliike tarjoaa leasingia Suomessa on Svean arvion mukaan noin 400 pyöräliikettä. Ne ovat valtaosin pieniä 2-3 hengen yrityksiä. Leasingia tarjoavien liikkeiden määrä kasvaa jatkuvasti. Ensi vuoden aikana jo yli puolet niistä kykenee tarjoamaan asiakkailleen leasingia tapana rahoittaa hankinta, Svea uskoo. “Saamme joka viikko asiakkaiksemme uusia pyöräliikkeitä”, Mantovani sanoo.  Svea on toiminut polkupyörien leasing-markkinoilla vuodesta 2016 lähtien. Yritys on oman arvionsa mukaan alan markkinajohtaja. Leasingilla useita etuja Leasing-sopimuksen myötä vuokralleottaja maksaa pyörästä “vuokraa” tietyn ajan. Usein sopimus voidaan laajentaa kattamaan myös varkausvakuutuksen, varusteet ja huoltopalvelut. Leasingilla on merkittäviä etuja pyörän ostoon verrattuna, Mantovani kertoo.  Sähköpyörät ja niiden akut kehittyvät nyt vauhdilla. Liisaaja on sitoutunut pyöräänsä vain leasing-sopimuksen kestoajan. Leasing-sopimukset ...

Kaupunkipyörillä on korvattu joukkoliikennematkoja pandemian aikana

Kaupunkipyörät ovat olleet suosittu kulkumuoto myös koronan aikana. Helsingissä ja Espoossa lähes kolmannes kaupunkipyöräilijöistä kertoo korvanneensa kaupunkipyörillä joukkoliikenteen käyttöä. Edellisvuoteen verrattuna kaupunkipyöriä on käytetty vähemmän työmatkoilla ja enemmän asiointimatkoilla sekä kuntoilun vuoksi. Tyytyväisyys palvelun eri ominaisuuksiin ja palvelun suositteluarvo eli NPS-luku ovat edelleen hyvällä tasolla, vaikka laskivat hieman edellisvuodesta. Kaupunkipyöräkausi avattiin Helsingissä ja Espoossa tänä vuonna normaalia aiemmin koronan vuoksi. Poikkeusolosuhteissa pyörillä on ollut noin 20 % vähemmän käyttäjiä  kuin viime vuonna. Kausi päättyy lokakuun lopussa. Pyöräpalvelun käyttäjät pääsivät antamaan palautetta kaupunkipyöräkaudestaan HSL:n tekemässä kyselyssä.Parhaimmat arvosanat saivat käyttömaksujen kohtuullisuus ja niiden selkeys, rekisteröityminen käyttäjäksi ja käyttöoikeuden ostaminen, ohjeistuksen ymmärrettävyys ja asemien kunto. Kehityskohteiksi nousivat pyörien kunto, pyörän palautus täydelle asemalle, pyörän palautus asematelineeseen ja pyörien saatavuus.Suurin osa kaupunkipyöräilijöistä käyttää pyörää muutaman kerran viikossa (34 %) tai muutaman kerran kuussa (25 %). Kerran päivässä tai useammin kaupunkipyöräileviä oli 21 % (26 % vuonna 2019). Pyöriä käytetään eniten vapaa-ajan matkoilla (80 %) ja asiointimatkoilla (63 %). Noin puolet vastaajista kertoi käyttävänsä niitä myös työmatkoilla ja viidesosa kuntoilun vuoksi.”Kaupunkipyörällä saatavan hyötyliikunnan merkitys näyttää kasvaneen koronaepidemian aikana. Työmatkakäyttö on varmasti etätöiden lisääntymisen vuoksi laskenut, mutta erilaisille asiointimatkoille kaupunkipyöriä on sen sijaan käytetty edellisvuotta enemmän,” toteaa HSL:n erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen. Liikkuminen on pandemian aikana muuttunut Kyselyssä selvitettiin, miten kaupunkipyörien käyttäjät ...

Tavarapyörästä sujuvuutta arkeen

Sähköiset ajoneuvot, yhteiskäyttöisyys ja älyratkaisut muuttavat liikennettä. Nämä liikenteen megatrendit ovat mukana HSY:n Ilmastoinfon kokeilussa, jossa kerrostalojen asukkaat testaavat sähköavusteisen tavarapyörän yhteiskäyttöä. Ympäristöministeriö myönsi kokeilulle jatkorahoitusta ja se toteutetaan yhteistyössä vuokra-asuntoyhtiö SATOn kanssa, joka myös rahoittaa sitä. Kokeilun sparraajana toimii Kokeilun Paikka. - Tarkoituksena on osoittaa asukkaille, että sähköavusteisella tavarapyörällä voi kattaa kaupungissa pitkälti samat liikkumis- ja kuljetustarpeet, kuin henkilöautolla. Yhteiskäyttöisyys ratkaisee tavarapyörissä samoja haasteita, kuin henkilöautoissa: moni asukas kokee tavarapyörän ostamisen itselleen liian kalliiksi ja huoltamisen vaivalloiseksi. Lisäksi kerrostalojen säilytystilat riittävät paremmin yhteiskäyttöiselle tavarapyörälle, HSY:n Ilmastoinfon liikkumisen asiantuntija Petteri Nisula perustelee. HSY:n Ilmastoinfo ja SATO keräävät kokeilulla tietoa siitä, millaisia järjestelyjä ja tiedotusta yhteiskäyttöisen tavarapyörän käyttöönotto vaatii, ketkä sitä kerrostaloissa käyttävät ja millaisiin tarkoituksiin. - Olemme kesän aikana toteuttaneet kokeilun neljässä kerrostalossa Helsingissä ja Espoossa. Näissä ensimmäisissä kokeiluissa saatiin jo arvokkaita oppeja muun muassa teknologiasta ja viestinnästä. Pieni yllätys oli yhteiskäyttöisen tavarasähköpyörän ohjeistuksen ja neuvonnan toteuttamisen vaativuus ja siihen menevä aika.  Lisäksi lukitusjärjestelmien älyratkaisuissa oli kokeilun alkuvaiheissa ongelmia: yhden lukkomallin sovellus hävisi sovelluskaupasta kesken kokeilun ja toisen version toimivuus oli epävarmaa. Ratkaisu löytyi asuntojen vertaisvuokraukseen suunnitellusta avainsäilöstä. Asuntojen vertaisvuokrauksen markkina on selvästi pyörien yhteiskäyttöä suurempi ja tekniikka siksi koetellumpaa, toteaa Nisula. Jatkohankkeessa HSY:n Ilmastoinfo ja SATO sijoittavat sähköavusteisia tavarapyöriä neljään SATOn vuokrataloon pääkaupunkiseudulla.  - Meille on ...

Sähköpolkupyörä laajentaa pyöräilyn mahdollisuuksia

Sähköinen liikkuminen on tämän päivän trendikkäin liikkumisen muoto. Kasvava kiinnostus sähköiseen liikkumiseen näkyy myös sähköpolkupyörien huimana suosiona. Sähköavusteinen polkupyörä sopii ihan jokaiselle, joka haluaa pyöräillä. ”Sähkön avulla saadaan laajennettua käyttöaluetta”, selventää Jarno Surakka, joka luotsaa pari vuotta sitten avattua Sähköpyöräkauppa.com -verkkokauppaa. Esimerkiksi lonkka- tai polvileikkauksen kokeneet saavat sähköavusteella lisää poljentavoimaa ja myös kuntoutuvat paremmin. Toiseksi käyttäjäryhmäksi Surakka nostaa pidempiä matkoja esimerkiksi työn takia ajavat. Normaalisti 20km pyöräilevä huomaa helposti fillaroivansa ylimääräiset 15km ilman hien nousemista pintaan. ”Sitten on tietysti highend -käyttäjät, jotka pyöräilevät paljon kovassa maastossa, vaativia metsäpolkuja tai vuoristoreittejä. Sähköavusteella saa lisättyä nopeutta niin, että polkee niinkin jyrkkiä mäkiä, joita ei normaalisti edes kävelisi.” Sähköpolkupyöristä puhuttaessa viitataan useimmiten sähköavusteiseen teknologiaan, jossa sähkömoottori avustaa kuljettajan polkemista. Sähköavusteisten polkupyörien moottorin teho saa olla maksimissaan 250W ja moottorin tulee kytkeytyä pois nopeuden saavuttaessa 25km/h. Jos moottorin teho on suurempi tai jos pyörällä voi ajaa ilman polkemista, pyörän ajoneuvoluokka tieliikenteessä muuttuu. Kunnat ja kaupungit sekä yritykset innostuivat Jarno Surakka on itse 10 vuotta kaksipyöräisiä harrastanut konepajamies, joka myös nautti pyörien laittamisesta. ”Idea lähti siitä, että etsin koneiden osille parempia hankintakanavia ja törmäsin sähköpyörätoimijoihin.” Surakka kertoo, että sähköavusteinen pyörä on tekniikaltaan moottoripyörää yksinkertaisempi, kevyempi ja helppohoitoisempi. ”Pitkälle pärjää samoilla hoito-ohjeilla kuin perinteisenkin polkupyörän kanssa: puhdistus ja rasvaus. Akku on pyörän kallein ...