Erotelluille pyöräteille pysäköinti tarkempaan seurantaan

Erotelluille pyöräteille pysäköinti tarkempaan seurantaan

Erotelluille pyöräteille pysäköinti tarkempaan seurantaan

Helsingin kaupunki valvoo tällä viikolla tehostetusti pyöräteille- ja kaistoille pysäköintiä. Tehokampanjassa painotetaan erityisesti uudenlaisia eroteltuja pyöräteitä- ja kaistoja. Kaupunki ryhtyy samalla seuraamaan järjestelmällisen puuttumisen vaikutuksia pitkällä aikavälillä.

Uudenlaisiin liikenneratkaisuihin tottuminen vie aikansa

Kaupungin tavoitteena on luoda liikennejärjestelmä, joka palvelee tasapuolisesti kaikkia liikenteenkäyttäjiä. Viime vuosina rakennettujen rakenteellisesti eroteltujen pyöräteiden- ja kaistojen myötä sekä pyöräilijöiden että jalankulkijoiden olosuhteet ja liikenneturvallisuus paranevat, kun jokaiselle liikennemuodolle on osoitettu selkeästi oma paikkansa.

Uudenlaiset liikenneratkaisut ja niihin liittyvät säännöt eivät välttämättä ole kuitenkaan vielä kaikille tuttuja.

”Tieliikennelain mukaan moottoriajoneuvon saa hetkellisesti pysäyttää erotellulle pyörätielle mikäli muita sopivia paikkoja ei ole, pysäyttämiseen on pakottavia syitä eikä pysäyttäminen aiheuta kohtuuttomasti haittaa pyörätiellä kulkemiseen. Uudenlaisilla erotelluilla pyöräteillä, kuten Hämeentiellä, nämä ehdot eivät täyty, eli tällöin pyörätielle pysäköinti ei ole pakon sanelemaa ja se aiheuttaa kohtuutonta haittaa. Esimerkiksi Hämeentiellä jalkakäytävän reunaan on toteutettu huoltopysäköintitaskuja ja jalkakäytävä muutenkin mitoitettu niin leveäksi, että hetkellinen pysäköinti siellä on mahdollista. Tämä on tavoitteena myös muilla kaduilla, joilla toteutetaan samanlaisia liikenneratkaisuja”, kertoo pyöräilykoordinaattori Oskari Kaupinmäki.

Kampanjassa puututaan myös virheelliseen jalkakäytävälle pysähtymiseen. Jalkakäytävällä pysähtymisessä tulee jäädä purku- ja lastaustilanteessa sen verran tilaa, että ajoneuvon pystyy kiertämään myös lastenrattailla ja pyörätuolilla jalkakäytävän puolella. Jalkakäytävälle saa pysähtyä vain silloin, kun lähistöllä ei ole vapaata pysäköinti– tai lastauspaikkaa ja ajoradalle pysähtyminen on kielletty. Sekä jalkakäytävälle että pyörätielle pysähtyessä tulee pysyä ajoneuvon läheisyydessä.

Valvonnan vaikuttavuus tarkempaan seurantaan

Tehokampanja on lähtölaukaus valvonnan vaikuttavuuden tarkempaan seurantaan. Pysäköinninvalvonta puuttuu virheellisiin pyörätiepysäköinteihin myös perusvalvonnan puitteissa. Esimerkiksi vuonna 2020 annettiin 2600 pysäköintivirhemaksua pyörätielle pysäköinnistä. Kaupungin tarkoituksena on tarkkailla aiempaa järjestelmällisemmin, kuinka valvonta muuttaa liikennekulttuuria toivottuun suuntaan pitkällä aikavälillä.

”On hyvä huomioida, että tunnettujen pyöräilykaupunkien kuten Kööpenhaminan ja Amsterdamin liikennekulttuurikaan ei syntynyt tyhjästä. Myös näissä kaupungeissa koettiin samoja ongelmia, kun erotellut pyörätiet- ja kaistat tulivat kaupunkikuvaan. Liikennesäännöt alkoivat juurtua valvonnan ja muutoksesta viestimisen myötävaikutuksesta”, jatkaa Kaupinmäki.

Kööpenhamina on toiminut Helsingin mentorina EU-hankkeessa, jossa kehitetään kymmenen eurooppalaisen kaupungin pyöräliikennettä Kööpenhaminan, Amsterdamin ja Münchenin opeilla. Handshake-niminen hanke käynnistyi syksyllä 2018, ja kestää tämän vuoden kevääseen asti.

Lähde: Helsingin Kaupunki / STT

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.