Espoossa kehitetään sähköpotkulautojen ohjattua pysäköintiä

Keran ja Kilon alueella on käynnistymässä mikroliikkumispalveluiden pilotti, jossa kehitetään ja testataan eriasteisia ohjaamisen keinoja sähköpotkulautojen pysäköintiin. Lisäksi tutkitaan näiden keinojen vaikutuksia liikkumispalveluiden operointiin, käyttäjäkokemukseen ja kaupunkitilaan.

Pilotin myötä sähköpotkulaudat rantautuvat alueelle, jossa niitä ei entuudestaan ole. Pilotin pääyhteistyökumppani TIER Mobility laajentaa pilotissa nykyistä toiminta-aluettaan ja tuo sähköpotkulaudat muusta palvelualueestaan irralliselle saarekkeelle.

Pilottialueella potkulaudat pysäköidään erikseen merkityille pisteille tavanomaisen kelluvan pysäköinnin sijaan. Pysäköintipisteitä on noin 25 kappaletta. Ne sijaitsevat mm. julkisen liikenteen pysäkkien yhteydessä sekä alueen keskeisten palvelujen ja toimintojen äärellä. Alueella sijaitsee Keran ja Kilon juna-asemat, paljon työpaikkoja ja esimerkiksi Metropolian kampus. ”Seuraamme erityisesti, kuinka potkulautoja tullaan hyödyntämään osana liityntäliikennettä”, kertoo Suvi Kajamaa Espoon kaupungilta.

Pilotti jatkuu marras-joulukuulle, ja se on avoin myös muille toimijoille. Mukaan on lähtenyt esimerkiksi ympäristökalusteita valmistava Lehtovuori Oy. Muutamassa pysäköintipisteessä tullaan näkemään Lehtovuoren uunituoreet pysäköintitelineet. Ne ovat protovaiheessa, ja palautetta toivotaan erityisesti käyttömukavuudesta.

”Pilotissa tullaan keräämään käyttäjäpalautetta. Se on erityisen arvokasta palvelujen, tuotteiden ja pysäköinnin pelisääntöjen jatkokehitystä varten”, korostaa Kajamaa.

Pilotissa pysäköinnin ohjausta on mahdollista toteuttaa kevyesti ja ketterästi erilaisia metodeja testaten. Sähköpotkulaudat ovat yleistyneet viimeisen parin vuoden aikana. Uusiin liikkumispalveluihin liittyy myös lieveilmiöitä, kuten jalkakäytäville huolimattomasti pysäköimistä, mikä tuottaa myös aiheellista kritiikkiä.

”Pilotissa on tarkoitus oppia yhdessä ja luoda hyviä käytänteitä myös muualle jatkohyödynnettäväksi. Kaupungeilta odotetaan roolia liikkumispalvelujen mahdollistamisessa, ja Espoon kaupunki haluaa olla tässä työssä aktiviinen edelläkävijä”, toteaa Kajamaa.

Mikroliikkumispalveluihin liittyvien käytänteiden kehittäminen kiinnostaa myös kansallisesti. Pilotille on myönnetty liikkumisen ohjauksen valtionavustusta.

Lähde. STT Info

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *