Sähköpotkulautojen määrä uhkaa karata käsistä

Sähköpotkulautojen määrä uhkaa karata käsistä

Sähköpotkulautoja vuokraavien yritysten määrä on Suomessa lisääntynyt ja kun toimijoiden määrää ei rajoiteta, tilanne voi aiheuttaa haittavaikutuksia kaupunkikuvaan ja jalankulun ja pyöräilyn olosuhteisiin. Euroopan suurin sähköpotkulautayhtiö Voi Technology kannustaa Suomea harkitsemaan operaattorien kilpailutusta, jossa valitaan tietty määrä toimijoita laatukriteerien perusteella.

Voi Technologyn yhteiskuntasuhteista vastaava Hannu Oskala on seurannut huolestuneena Suomen tilannetta, jossa sähköpotkulautoja tarjoavien yritysten määrä on lähes hallitsemattomassa kasvussa. Tämä johtaa monissa kaupungeissa sähköpotkulautojen liialliseen tarjontaan, mikä haittaa liikennettä ja muuttaa ihmisten suhtautumista sähköpotkulautailuun.

 Sähköpotkulautojen on tarkoitus parantaa kaupunkeja, tehdä liikkumisesta miellyttävämpää ja ympäristöystävällisempää, eikä aiheuttaa haittaa. Kaupunkien ja operaattoreiden välinen yhteistyö on ollut esimerkillistä ja toivomme, että sen avulla voimme torjua nopeastikin haittoja. Valitettavasti emme kuitenkaan usko, että itsesäätely on pidemmän aikavälin ratkaisu, sillä se ei ole ollut riittävää muuallakaan Euroopassa, Oskala sanoo.

Suomen ja Helsingin tilanteen erottaa monista muista eurooppalaisista kaupungeista se, että kaupungilla ei ole juurikaan suoraa määräysvaltaa säätää potkulautojen käytöstä. Suomalainen lainsäädäntö ei tällä hetkellä anna kaupungille välineitä puuttua häiritsevään lautojen määrään.

– Tällä hetkellä sähköpotkulaudat rinnastetaan laissa polkupyöriin ja kaupungeilla ei ole juurikaan mahdollisuutta säädellä polkupyöräilyä tai polkupyörävuokraustakaan. Lainsäädännön avulla tilanteeseen voi kuitenkin puuttua, ja mallia kannattaa lähteä hakemaan esimerkiksi Tukholmasta ja Oslosta, missä toimijoiden määrää on rajoitettu laatukilpailutusten kautta, Oskala toteaa.

Vaikka tälle kesälle sähköpotkulautoja koskevaa lainsäädäntöä ei enää voida saada valmiiksi, kannattaisi Oskalan mukaan uuden sääntelyn valmistelu aloittaa välittömästi. Näin kesällä 2023 tai viimeistään 2024 käytössä voisi olla nykyistä kestävämpi järjestelmä.

– Toimimme tällä hetkellä jo yli 80 kaupungissa 11 eri maassa ja meidän kokemuksemme perusteella paras toimintatapa ei ole mekaaninen kielto tai lautojen määrän rajoittaminen, vaan laatukilpailutus. Siinä kriteereinä tulee käyttää operaattorien tarjoamia ratkaisuja pysäköintiin ja turvallisuuteen. Lisäksi tulisi arvioida, kuinka kestävästi esimerkiksi ympäristön kannalta operaattori toimii, Oskala luettelee.

Käytännössä kaupungit voisivat laatukriteerien kautta rajoittaa toimijoiden määrää.

– Lopputuloksena markkinatoimijoiden määrä rajautuu esimerkiksi kolmeen operaattoriin kerrallaan tiettynä sopimusaikana. Näin säilytetään sekä palvelua kehittävä markkina että kyetään kontrolloimaan kaupunkikuvaa ja hallitsemaan turvallisuutta, Oskala tiivistää.

Lähde: VOI

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.