Sähköpotkulautojen pelätään täyttävän kadut, vaikka 12 lautaa mahtuisi yhteen auton parkkipaikkaan

Sähköpotkulautojen pelätään täyttävän kadut, vaikka 12 lautaa mahtuisi yhteen auton parkkipaikkaan

Sähköpotkulaudat kiilasivat kaupunkipyörien edelle

Yhteiskäyttöisten kaupunkipyörien, sähköpotkulautojen ja autojen käyttö on lisääntynyt Suomessa viime vuosina, ja palveluja on tarjolla yhä useammalla paikkakunnalla. Sähköpotkulaudoilla liikutaan nyt jo enemmän kuin kaupunkipyörillä. Myös yhteiskäyttöautoja hyödynnetään entistä enemmän –  vuokrausten määrä kasvoi vuonna 2021 yli 90 prosenttia.

Traficomin alan toimijoilta keräämien tietojen mukaan vuonna 2021 kaupunkipyöriä oli tarjolla 22 paikkakunnalla. Kaupunkipyörien määrä lisääntyi yli 37 prosentilla edelliseen vuoteen verrattuna. Pyöristä lähes kolme neljäsosaa oli Uudellamaalla. Kaupunkipyörillä tehtiin vuonna 2021 noin 3,4 miljoonaa matkaa, mikä oli reilut 6 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2020. Kaupunkipyörillä ajettujen matkojen määrä oli vuonna 2021 suurin Helsingissä ja Espoossa.

Kaupunkipyörien käytön vähenemiseen on oletettavasti vaikuttanut sähköpotkulautojen voimakkaasti kasvanut suosio. Myös koronapandemian takia vähentynyt liikkuminen on saattanut osaltaan vähentää kaupunkipyörien käyttöä. Sekä kaupunkipyörien että sähköpotkulautojen etu on, että ne on helppo ottaa osaksi matkaketjua”, arvioi johtava asiantuntija Juha-Pekka Konttinen.

Vuonna 2021 sähköpotkulaudoilla tehtiin yli 11,2 miljoonaa matkaa, mikä oli kolminkertainen määrä vuoteen 2020 verrattuna. Koko maan tasolla tarkasteltaessa sähköpotkulaudoilla tehtävien matkojen määrä ylitti ensimmäistä kertaa kaupunkipyörillä tehtyjen matkojen määrän jo vuonna 2020, mutta esimerkiksi Helsingissä vasta vuonna 2021. Monilla pienemmillä paikkakunnilla, kuten Kuopiossa ja Lappeenrannassa, kaupunkipyörien käyttö kuitenkin lisääntyi hieman viime vuonna edelliseen vuoteen verrattuna.

Yhteiskäyttöautojen suosio kasvussa – tarjonta sähköistyy

Yhteiskäyttöautopalvelujen suosio on lisääntynyt Suomessa huomattavasti viime vuosina. Traficomin kyselyn perusteella vuonna 2021 Suomessa toimi 7 yhteiskäyttöautoja tarjoavaa yritystä, jotka tarjosivat palvelua 23 kunnassa. Vuonna 2021 yhteiskäyttöautojen määrä lisääntyi yli 44 prosenttia edellisestä vuodesta. Noin 65 prosenttia yhteiskäyttöautoista oli tarjolla Uudellamaalla.

Yhteiskäyttöautojen vuokrausten määrä kasvoi vuonna 2021 yli 90 prosenttia ja oli vajaat 115 000 vuokrausta. Myös yhteiskäyttöpalveluita tarjoavien yritysten liikevaihto kasvoi viime vuonna yli 60 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

”Monelle yhteiskäyttöauto voi olla joukkoliikennettä sekä kävelyä ja pyöräilyä täydentävä tapa liikkua. Autojen yhteiskäytön on arvioitu vähentävän liikenteen päästöjä ja sähköistyminen edesauttaa sitä lisää”, toteaa Konttinen.

Yhteiskäyttöisten sähköautojen määrä kasvoi vuonna 2021 lähes 170 prosenttia edellisestä vuodesta ja niitä oli tarjolla vuoden lopussa reilut 200 kappaletta. Näin sähköautojen määrä kasvoi yli 10 prosenttiin kaikista tarjolla olevista yhteiskäyttöautoista.

Yhteiskäyttöautolla tarkoitetaan autoa, jonka käytöstä maksetaan tietyllä minuutti- tai tuntihinnalla ja se on saatavilla myös muille käyttäjille. Käyttö voi olla kertaluontoista tai esimerkiksi kuukausitilaukseen perustuvaa.

Sähköautojen latauspaikkojen määrä pysäköintipaikoilla kasvoi

Kaupallisia pysäköintipalveluja oli Traficomin keräämien tietojen perusteella vuonna 2021 saatavilla 34 kunnassa. Pysäköintipaikkoja oli tarjolla reilut 230 000. Sähköautopaikkojen määrä lisääntyi lähes 13 prosenttia (yhteensä noin 2 600 kappaletta) ja invapaikkojen määrä reilut 2 prosenttia (yhteensä noin 1 700 kappaletta) edellisestä vuodesta.

Noin 45 prosenttia kaikista kaupallisista pysäköinneistä tehtiin vuonna 2021 Uudellamaalla. Helsingissä pysäköintien määrä oli yli 10 miljoonaa, mikä oli reilut 35 prosenttia koko Suomen euromääräisestä pysäköinnistä. Toiseksi suurin kaupallisten pysäköintien määrä oli Tampereella ja kolmanneksi suurin Turussa. Näiden kolmen kaupungin osuus kaupallisesta pysäköinnistä Suomessa oli yli 65 prosenttia.

Lähde: Traficom


Pelaamista ja muuta ajanvietettä aikuisille

Siitä lähtien kun kotitietokoneet ja pelikonsolit tulivat koteihin 80-luvulla, on yleinen asenneilmapiiri pelaamista kohtaa muokkaantunut nykyisenlaiseksi. Nykyään on nimittäin aivan hyväksyttävää aikuisille sekä miehille, että naisille pelata mobiilipelejä, vaikka linja-autopysäkillä, kahvitauolla tai vaikkapa metrossa matkustaessaan. Kaikenlaiset mobiilipelit ovat lisääntyneet, niin kasinopelit kuten vaikkapa ruotsalaisen NetEnt pelistudion suosikit, e-urheilupeli esportal sivustolta kuin muut ajanvietepelit – itseasiassa markkinoilla on jopa omia pelipuhelimiakin jo saatavilla. Yhtä hyvin sitä voi pelata pasianssia tai laittaa bingo kierroksen käyntiin. Ja olet sitten ruotsinkielinen tai suomenkielinen tms, niin omalla kielelläsi pääset pelaamaan aivan yhtä hyvin – esim. Duelzin pelit ovat täysin ruotsin kielelläkin saatavissa. Pelaamistahan voi nykyään mobiilisti harrastaa aivan loistavasti sitten myös lomamatkalla, vaikka siellä Kanariansaaret -kiertomatkalla ensi talvena.

2 thoughts on “Sähköpotkulaudat kiilasivat kaupunkipyörien edelle

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *