Pohjoisbaanasta sujuva pyöräliikenteen pääyhteys Käpylästä Vantaalle asti

Helsingin kaupunki laatii parhaillaan yleissuunnitelmaa pyöräliikenteen pääreitille junaradan varteen Käpylän ja Vantaan rajan välille, yhteensä noin 9 kilometrin matkalle. Tätä tulevaa pyöräilyn pääreittiä kutsutaan Pohjoisbaanaksi. Yleissuunnitelmassa määritetään Pohjoisbaanan linjaus, suunnitteluratkaisut ja arvioidaan toteutuskustannukset. Tavoitteena on sujuva ja laadukas pyöräliikenteen pääyhteys. Kaupunkilaisilta toivotaan mielipiteitä karttakyselyyn mm. eri reittivaihtoehdoista 19.12.2021 asti.

Helsingin suunnitelmissa on rakentaa koko kaupungin kattava laadukkaiden pyöräteiden, baanojen verkko. Baanat yhdistävät suurimmat asuinalueet keskustaan ja muihin työpaikkakeskittymiin. Ne mahdollistavat nopean, suoran ja tasavauhtisen pyöräliikenteen. Pohjoisbaana on osa tätä baanojen verkkoa. Pohjoisbaana kulkee junaradan itäpuolella Käpylän ja Vantaan rajan välillä yhdistäen Oulunkylän, Pukinmäen, Malmin, Tapanilan ja Puistolan. Osuutta Käpylästä keskustaan suunnitellaan erikseen.

Parhaillaan laadittavassa yleissuunnitelmassa muodostetaan lähtökohdat tarkemmalle suunnittelulle: määritetään Pohjoisbaanan linjaus ja suunnitteluratkaisut sekä arvioidaan toteutuskustannukset ja vaikutukset.

Linjaus myötäilee junarataa, reittivaihtoehtoja on useampia

Yleissuunnitelmassa tarkastellaan eri reittivaihtoehtoja ja arvioidaan niiden vaikutuksia eri näkökulmista. Vaihtoehtoisia linjauksia on useampia esimerkiksi Vantaanjoen ja Pukinmäen välisellä osuudella sekä Tapanilan kohdalla. Tarkastelujen perusteella valitaan Pohjoisbaanan lopullinen reittilinjaus.

Pohjoisbaanan eri osuuksilla tarkastellaan myös erilaisia suunnitteluratkaisuja kuten kaksisuuntaista pyörätietä, yksisuuntaisia pyöräteitä kadun molemmin puolin sekä pyöräkatua. Lisäksi osuudella tutkitaan uusien siltojen tarvetta muun muassa Vantaanjoen ja Kehä I:n kohdalla.

Lähde: STT Info

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *