BMW S 1000 XR – keveyttä, nopeutta ja monipuolisuutta

BMW tuo S 1000 XR -mallin ensimmäisen kerran esille EICMA 2019 -messuilla Milanossa. Uuden moottorin ja jousituksen ansiosta ja 10 kiloa keventyneenä S 1000 XR avaa kokonaan uuden ulottuvuuden Adventure Sport -segmenttiin.

Uuden BMW S 1000 RR:n maailmanensi-ilta on EICMA 2019 -moottoripyörämessuilla. Uusi versio myyntimenestykseksi nousseesta Adventure Sport -pyörästä on keventynyt sekä ketteröitynyt, se yhdistää sporttisuuden ja kestävyyden pitkille matkoille aivan uudenlaisella tavalla. Uudessa S 1000 RR -mallissa on täysin uusi moottori ja jousitus. Pyörän painoa on pudotettu 10 kiloa edellismalliin verrattuna painon ollessa nyt 226 kiloa.

”Kun kyseessä on S 1000 XR -mallin kaltainen useiden testien voittaja, seuraavan ja paremman mallin kehittäminen ei ole helppoa. Olemme joutuneet hakemaan kaiken mahdollisen hyödyn pienistä ja suurista muutoksista, jotta uutuusmalli olisi kaikessa hieman edeltäjäänsä parempi”, sanoo projektijohtaja Ralf Mölleken, Complete Vehicle.

Uuden S 1000 XR -mallin vakiovarusteina ovat dynaaminen jousituksen sähköinen säätö, PRO-ajotila, ABS Pro -jarrut ja DTC-luistonestojärjestelmä, mäkilähtöavustin, 6,5 tuuman Connectivity -mittaristo sekä LED-valot.

Uusi nelisylinterinen rivimoottori perustuu S 1000 RR -mallin moottoriin. Sen maksimiteho on 165 hevosvoimaa 11 000 kierroksella minuutissa. Suurin vääntömomentti on 114 Nm, kun kierroksia on 9 250 minuutissa. Moottoria on kevennetty viisi kiloa, sen välityssuhdetta on muokattu tehon parantamiseksi keskialueella ja moottorijarrutuksessa.

“Uutuusmallin moottori on otettu suoraan S 1000 RR -supersportmallista. Haasteena oli luoda RR-mallin supersport-moottorista matka-ajoon sopiva moottori tekemättä kompromisseja ajodynamiikkaan tai suorituskykyyn”, sanoo projektijohtaja Thomas Ziemendorf, Motorcycle Drive.

Upouudessa kevyessä jousituksessa käytetään sähköisesti säädettäviä (Dynamic ESA/Dynamic ESA Pro) iskunvaimentimia. Myös jousitusta on kevennetty. Runko ja takahaarukka ovat keventyneet 2,1 kiloa ja moottori on muuttunut kantavammaksi osaksi. Uusi kaksipuolinen keinuhaarukka vähentää jousittamatonta painoa 1,6 kilolla, mikä tekee ajotuntumasta aiempaa herkemmän. Uudessa S 1000 XR -mallissa on myös viimeisin BMW Motorrad Dynamic ESA (sähköinen jousituksen säätö) vakiovarusteena.

Moottoripyörän korkea laatu näkyy esimerkiksi huolellisesti muotoillussa, lasipuhalletussa etuhaarukassa sekä kapenevassa putkimaisessa alumiinisessa ohjaustangossa, joka yhdistää hallinnan ja vakauden elegantissa muodossa.

“Toisen sukupolven S 1000 XR on muotoilultaan edeltäjäänsä paljon maskuliinisempi ja selkeälinjaisempi. Kulmien terävyys ilmentää moottoripyörän tarkkuutta myös ulkoisesti”, sanoo Andreas Martin, S 1000 XR-mallin muotoilija.

Uuden BMW S 1000 XR:n kohokohdat

  • 5 kiloa aiempaa kevyempi, hiljattain kehitetty nelisylinterinen rivimoottori perustuu S 1000 RR -mallin moottoriin. Keskialueen tehoa ja ajettavuutta on parannettu sekä uusittu voimansiirto 4. vaihteelta 6. vaihteelle.
  • Erinomainen suorituskyky ja vääntömomentti: 165 hevosvoimaa 11 000 kierroksella minuutissa ja 114 Nm vääntö 9 250 kierroksella minuutissa.
  • Uusi Flex Frame -jousitusjärjestelmä ja aiempaa kantavampi moottori
  • Dynaamiset sähköisesti säätyvät ESA-iskunvaimentimet vakiona ja Dynamic ESA Pro kahdella asetuksella (Road, Dynamic) sekä automaattinen kuormantasaus lisävarusteina
  • Uusi 19 prosenttia kevyempi keinuhaarukka, jonka joustintuet on suunniteltu erittäin herkän ajotuntuman saavuttamiseksi
  • Dynaaminen jarruavustin: DBC Dynamic Brake Control
  • Painon keventäminen 10 kilolla 226 kiloon (mukautettu) edellisestä mallista
  • Uusi, kevyempi pakokaasujärjestelmä, EU5-standardin mukainen
  • Uusi 6-akselinen kiihtyvyystunnistin
  • Dynamic Traction Control DTC -luistonestojärjestelmä, vakiovarusteena
  • DTC Wheelie -keulinnanhallintajärjestelmä, vakiona
  • ABS Pro turvalliseen jarruttamiseen kallistuneena ajaessa sekä erikoisjarrutustapa sadekelille, vakiovarusteena
  • Neljä ajotilaa vakiovarusteena: “Rain”, “Road”, ”Dynamic” ja ”Dynamic Pro”
  • Hill Start Control Pro -mäkilähtöavustin vakiovarusteena
  • HP Shift Assistant Pro -vaihdeavustin nopeuttaa ja helpottaa vaihtamista
  • Uusi 6,5 tuuman helposti luettava mittaristo ja neljä näyttöprofiilia
  • LED-ajovalot
  • Suuntavilkuissa uusi “Comfort Indicator”-toiminto
  • Mukautuvat ajovalot
  • Kaksi väritystä: Ice Grey ja Racing Red/White Aluminium (lisämaksusta)
  • Laajennettu Original BMW Motorrad Accessories -lisävarustevalikoima
  • Sarjakohtainen laukkuteline (erillinen)

1 thought on “BMW S 1000 XR – keveyttä, nopeutta ja monipuolisuutta

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *