Moottoripyörän voimanvälityksen huoltaminen: Muista ainakin nämä
Moottoripyörät siirtävät voiman takarenkaalle lähtökohtaisesti joko kardaani- tai ketjuvedolla. Niiden käyttöikään vaikuttavat monet asiat. Oikeanlaisella huoltamisella saa pidennettyä niiden käyttöikää, toisaalta väärät metodit voivat katkaista matkan teon jo muutaman kymmenen kilometrin jälkeen. Lue seuraavat vinkit ketjujen ja kardaanivedon huoltamiseen.
Ketju- vai kardaaniveto?
Perinteiset polttomoottorilla varustetut moottoripyörät useimmiten välittävät moottorista tulevan voiman ketjujen avulla. Osa moottoripyöristä toimii kuitenkin kardaanivedolla. Nykyaikaiset sähkömoottoripyörät eivät välttämättä käytä kumpaakaan. Sähkömoottoripyörän voi tunnistaa esimerkiksi äänestä tai pakoputkien puuttumisesta.
Ketjuvedollisen moottoripyörän tunnistaa nimensä mukaisesti ketjusta. Yleensä takarenkaasta noin moottoripyörän keskiosaan kulkee polkupyörän ketjua muistuttava, paksumpi ketju. Se on useimmiten helposti nähtävissä kauempaakin, mutta tarkemmalla tarkastelulla voi varmistua asiasta. Ketjuveto perustuu moottorista tulevan voiman ohjaamisesta etuakselista takarenkaassa sijaitsevaan taka-akseliin ketjujen avulla, mikä saa renkaan pyörimään. Ketjujen vaihtaminen on usein nopeaa, helppoa ja kohtuullisen edullista.
Kardaanivedollisessa ketjujen kohdalla ei olekaan ketjut, vaan monesti tumma rakenne joka menee moottoripyörän keskiosasta takarenkaan keskelle. Se on kooltaan ketjuja jämäkämpi. Kardaaniveto on hieman harvinaisempi moottoripyörissä ketjuvetoon verrattuna.
Näin huollat ketjut oikein
Ketjujen käyttökilometrit riippuvat pitkälti niiden huollosta. Kaksi tärkeintä asiaa ketjujen huollossa on oikeanlainen rasvaaminen sekä kireys. Useasti, mutta kevyesti kerralla tehtävä rasvaus vähentää ketjuissa olevaa kitkaa, jolloin ne kuluvat hitaammin. Yleinen suositus on rasvata ketjut jokaisella tankkauskerralla, tai kun vettä on satanut. Vesi poistaa rasvaa tehokkaasti ja muutaman sateisen kilometrin jälkeen ketjut voivatkin olla lähes putsattuna rasvasta. Rasvan lisäksi pyöräkohtainen ketjujen kireys on tärkeää pitää oikeana. Liian kireät ketjut voivat hajota jo muutamassa kilometrissä, kun taas löysänä ne kuluvat nopeammin ja saattavat jopa mennä pois paikoiltaan ajon aikana. Ketjuja säädettäessä kannattaa huomioida niiden kiristyminen, kun ajoneuvolla on kuljettaja.
Lue lisää: Parhaan kuntosi saavuttaminen: Hyvinvointi- ja kuntoilustrategiat
Kardaanivedon huoltamisen yksinkertaisuus
Kardaanivedossa huoltotoimenpiteitä ei ole yhtä paljoa. Kardaanissa olevat peräöljyt pitävät kitkan pienenä ja ne pitää vaihtaa tietyin välimatkoin tai -ajoin. Suomen ilmasto-olosuhteiden vuoksi ei kannata jättää peräöljyjen vaihtamista aina viimeiseen hetkeen. Ne voi vaihtaa esimerkiksi moottorin öljynvaihdon yhteydessä, vähintään vuosittain. Myös vetopoorien rasvaaminen renkaanvaihdon yhteydessä on tärkeää kulumisen hidastamiseksi.