Sähköpotkulautayhtiö Voi innoittaa raportissaan kestävämpien kaupunkien rakentamiseen

Sähköpotkulautayhtiö Voi innoittaa raportissaan kestävämpien kaupunkien rakentamiseen

Yhteistyössä tanskalaisen arkkitehtitoimisto JAJA Architectsin kanssa tehty Cities Made For Living -raportti ottaa tutkimuspohjaisen lähestymistavan siihen, kuinka liikkuminen ja ennen kaikkea mikroliikenne voivat auttaa kaupunkeja siirtymään eteenpäin vuosisadan ajan kestäneestä yksityisautoilun suosimisesta. Raportti esittelee uudessa valossa kuviteltuna, miltä julkiset alueet voisivat näyttää uuden ajattelun mukaisesti Helsingissä, Tukholmassa, Kööpenhaminassa, Oslossa, Barcelonassa, Berliinissä, Liverpoolissa ja Marseillessa. 

– Olemme yli sadan vuoden ajan luovuttaneet kaupunkimme yksityisautoilun hallintaan, millä on ollut suuri vaikutus terveyteemme, mieliimme ja ympäristöömme. Tiede osoittaa selkeästi, että Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden saavuttaminen vaatii huomattavasti nykyistä suurempia liikenteellisiä muutoksia kuin pelkän sähköautoihin siirtymisen. Tarvitsemamme muutos vaatii uutta systemaattista suuntaa ja rohkeita päätöksiä tekeviä poliitikkoja, kuten mitä Anne Hidalgo on tehnyt Pariisissa. Kaupungeilla on tähän uniikki tilaisuus ja toivommekin visioraporttimme avaavan ihmisten silmiä tulevaisuuden mahdollisuuksista, Voin toimitusjohtaja ja perusta Fredrik Hjelm kertoo.

Voin raportti nostaa esiin IPCC-ilmastopaneelin kehotuksen, jonka mukaan liikennesektorilla on tehtävä merkittäviä muutoksia, jos ilmaston lämpenemistä halutaan rajata 1,5 asteeseen vuoteen 2050 mennessä.

– Ilmastokriisi ei jää odottamaan meitä. Meidän on mietittävä uudelleen lähestymistapaamme urbaaneilla alueilla ja otettava kokonaisvaltainen lähestymistapa liikkumisen ja infrastruktuurin uudelleensuunnitteluun.  Jos liikennesuunnittelussa huomioitaisiin nykyistä paremmin mikroliikkuminen, saisimme enemmän tilaa sosiaalisille aktiviteeteille, vehreydelle ja samalla myös turvallisten kaupunkien luomiselle. Näiden etujen esitteleminen on tärkeää, sillä se muuttaa tapaa, jolla käymme keskustelua kestävyydestä, JAJA Architectsin liikenteestä vastaava johtaja ja urbaanin suunnittelun tohtori Robert Martin toteaa.

Julkista liikennettä on aika pohtia uudelleen

IPCC:n mukaan kaupunkeja on mukautettava tulevaisuudessa enemmän kävelyä, pyöräilyä ja julkista liikennettä varten. Samalla jaetut liikkumismuodot voitaisiin luokitella osaksi julkista liikennejärjestelmää, kunhan ne ovat saatavilla suurimmalle osalle käyttäjistä. Myös OECD on todennut, että pyörien ja mikroliikenteen ottamisen osaksi valtavirtaa ovat keskeisiä keinoja nopeuttaa liikenneverkkojen kehittämistä.

– Meidän on mietittävä asioita uudelta kannalta, jotta voimme haastaa nykyisen autoriippuvuuden. Tämä tarkoittaa julkisen liikenteen tekemistä joustavammaksi uusilla muodoilla. Jaettu mikroliikenne on edelleen alkuvaiheessa, joten olemme vasta raapaisseet kaikkien niiden mahdollisuuksien pintaa, mikä auttaa lisäämään autotonta liikkumista kaupungeissa, Hjelm jatkaa.

Sanoista tekoihin kestävän kehityksen kanssa

Yhdessä tuoreen raporttinsa kanssa Voi on tuottanut ensimmäisen ympäristöraporttinsa, joka tuo esiin yhtiön ympäristötavoitteet sekä niiden nykyisen tilan. Yhtiö esitteli raportin ajoneuvojensa käyttöiästä, joka on tuotettu yhteistyössä mikroliikenteen johtavan konsultointiyhtiö Electric Avenuen kanssa.  

Raportista käy ilmi, että vuonna 2021 esitelty Voiager 4 kestää noin 4,6 vuotta ja uusi malli Voiager 5 yli viisi vuotta. 

Voi on nyt myös ISO 14001 -ympäristösertifioitu Espanjassa, Italiassa, Norjassa, Tanskassa ja Iso-Britanniassa. Prosessi sertifikaatin saamiseksi kaikilla muilla yhtiön markkina-alueilla on myös käynnissä. Tämä tarkoittaa, että kussakin maassa Voin ympäristönhallinta on suunniteltu ja toteutettu korkeimpien ympäristöstandardien mukaisesti.

– Koemme avoimuuden olevan kriittinen asia jaetun mikroliikenteen alalla, jotta voimme parantaa mainettamme kestävyyden saralla. Pyrimme nostamaan alalla rimaa sanoista tekoihin ryhtymisessä, Hjelm kertoo.

Lähde: Voi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *