Kaupunkipyörillä on korvattu joukkoliikennematkoja pandemian aikana
Kaupunkipyörät ovat olleet suosittu kulkumuoto myös koronan aikana. Helsingissä ja Espoossa lähes kolmannes kaupunkipyöräilijöistä kertoo korvanneensa kaupunkipyörillä joukkoliikenteen käyttöä. Edellisvuoteen verrattuna kaupunkipyöriä on käytetty vähemmän työmatkoilla ja enemmän asiointimatkoilla sekä kuntoilun vuoksi. Tyytyväisyys palvelun eri ominaisuuksiin ja palvelun suositteluarvo eli NPS-luku ovat edelleen hyvällä tasolla, vaikka laskivat hieman edellisvuodesta.
Kaupunkipyöräkausi avattiin Helsingissä ja Espoossa tänä vuonna normaalia aiemmin koronan vuoksi. Poikkeusolosuhteissa pyörillä on ollut noin 20 % vähemmän käyttäjiä kuin viime vuonna. Kausi päättyy lokakuun lopussa. Pyöräpalvelun käyttäjät pääsivät antamaan palautetta kaupunkipyöräkaudestaan HSL:n tekemässä kyselyssä.
Parhaimmat arvosanat saivat käyttömaksujen kohtuullisuus ja niiden selkeys, rekisteröityminen käyttäjäksi ja käyttöoikeuden ostaminen, ohjeistuksen ymmärrettävyys ja asemien kunto. Kehityskohteiksi nousivat pyörien kunto, pyörän palautus täydelle asemalle, pyörän palautus asematelineeseen ja pyörien saatavuus.
Suurin osa kaupunkipyöräilijöistä käyttää pyörää muutaman kerran viikossa (34 %) tai muutaman kerran kuussa (25 %). Kerran päivässä tai useammin kaupunkipyöräileviä oli 21 % (26 % vuonna 2019).
Pyöriä käytetään eniten vapaa-ajan matkoilla (80 %) ja asiointimatkoilla (63 %). Noin puolet vastaajista kertoi käyttävänsä niitä myös työmatkoilla ja viidesosa kuntoilun vuoksi.
”Kaupunkipyörällä saatavan hyötyliikunnan merkitys näyttää kasvaneen koronaepidemian aikana. Työmatkakäyttö on varmasti etätöiden lisääntymisen vuoksi laskenut, mutta erilaisille asiointimatkoille kaupunkipyöriä on sen sijaan käytetty edellisvuotta enemmän,” toteaa HSL:n erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen.
Liikkuminen on pandemian aikana muuttunut
Kyselyssä selvitettiin, miten kaupunkipyörien käyttäjät ovat liikkuneet useimmiten ennen koronaa ja koronan aikana. Ennen koronaa suosituin kulkutapa oli joukkoliikenne, sillä 47 % vastaajista käytti sitä useimmiten. Koronan aikana joukkoliikenteen käyttö oli laskenut merkittävästi: vain 15 % kertoi liikkuneensa sillä useimmiten.
Autoilun osuus puolestaan oli koronan aikana kasvanut: ennen pandemiaa autolla liikkui useimmiten 7 % ja koronan aikana 15 % vastaajista. Myös jalan ja pyörällä liikkuminen oli lisääntynyt.
Lähes 40 % kaupunkipyöräilijöistä vastasi, ettei . Vajaa kolmannes kertoi kaupunkipyörien käyttönsä lisääntyneen ja vastaava määrä vähentyneen. Kaupunkipyöräilyn lisääntyminen johtui lähes kaikilla vastaajilla siitä, että he olivat korvanneet kaupunkipyörillä joukkoliikenteen käyttöä. Lähes kolmannes oli lisäksi halunnut käyttää pyöriä virkistykseen ja kuntoiluun.
Kaupunkipyöräilyn vähentyminen oli puolestaan johtunut enimmäkseen siitä, että liikkuminen muutenkin oli vähentynyt.
Sekä Helsingissä että Espoossa pyöräilevät ovat tyytyväisimpiä polkijoita
Vastaajista suurin osa, 74 %, kertoi käyttävänsä kaupunkipyöriä Helsingissä, 8 % Espoossa ja 18 % molemmissa kaupungeissa. Espoossa kaupunkipyörien käyttäjissä on enemmän autoilijoita kuin Helsingissä. Espoossa kaupunkipyörä myös korvaa suhteellisesti enemmän automatkoja.
Sekä Helsingissä että Espoossa kaupunkipyöriä käyttävät polkevat niillä useammin ja ovat halukkaampia suosittelemaan palvelua ystävilleen kuin pelkästään Helsingissä tai Espoossa kaupunkipyöriä käyttävät.
Kaupunkipyörien asiakaskysely tehtiin nettikyselynä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi ja se oli avoinna 24.−30.9. Kyselylinkki lähti vastaajille kaupunkipyörien asiakaskirjeessä ja sitä jaettiin myös sosiaalisen median kanavissa. Kyselyyn vastasi noin 13 prosenttia tämän kauden kaupunkipyöräasiakkaista. Vastaajien kesken arvottiin 25 kappaletta HSL:n vuorokausilippukoodeja. Palkinnot on toimitettu voittajille.
Kyselyn tuloksia hyödynnetään kaupunkipyöräpalvelun kehittämisessä. Palvelun laatu halutaan pitää jatkossakin korkealla tasolla.
Lähde: STT Info